Tuetut ja valvotut tapaamiset ja valvotut vaihdot

Valvottujen ja tuettujen tapaamisten järjestäminen perustuu vanhempien tekemään, sosiaalilautakunnan vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen. Palveluntilaajana on yleensä kunta ja siitä tehdään kirjallinen tapaamissuunnitelma. Valvojina toimivat perhetyöntekijät. Tapaamiset toteutetaan Heidekenillä, perhekeskus Marakatin kodikkaissa tiloissa.

Tuettua tapaamista voidaan tarvita esimerkiksi, jos vanhemman kyvyssä huolehtia lapsestaan on vielä puutteita. Tarkoitus on tukea vanhempaa suuremman vastuun ottamisessa tapaamiseen liittyvissä asioissa. Tuetussa tapaamisessa perhetyöntekijämme seuraa tapaamista, on käytettävissä tapaamisen ajan ja tukee lasta ja vanhempaa tarpeen mukaan.

Valvottua tapaamista tarvitaan, kun vanhemman kyvyssä kohdata lasta on puutteita ja tarvitaan intensiivistä valvontaa. Valvotussa tapaamisessa perhetyöntekijämme seuraa tapaamista kiinteästi ollen koko ajan näkö- ja kuuloyhteydessä lapseen ja vanhempaan. Valvotut tapaamiset tukevat lasta ja vanhempaa tapaamisessa ja palvelun tavoitteena on vanhemman ja lapsen luonnollisen tekemisen ja yhteyden sekä terveen vanhemmuuden vahvistaminen.  Tapaamiset ovat suunnitelmallisia ja tavoitteellisia ja järjestään omissa tiloissamme tai tilaajan halutessa asiakkaan luona. Valvotussa tapaamisessa valvotaan, että lapsen ja vanhemman välinen tapaaminen sujuu lapsen edun mukaisesti.

Valvottu vaihto mahdollistaa lapsen ja vanhemman tapaamisen tai siirtymisen toiselta vanhemmalta toisella turvallisesti tuettuna tai valvottuna lapselle soveltuvassa ympäristössä. Vaihtotilanteissa perhetyöntekijä voi olla hakemassa ja saattamassa lasta vanhemman luota toiselle.

Kysy lisää:

Perhepalvelupäällikkö